Otäcka museibesök

Jag har alltid varit intresserad av historia och går gärna på museum. Men de senaste åren har jag märkt att jag alltid mår så bra efter sådana besök...

Sist jag var på Gotlands Fornsal kikade jag bl a på en utställning om de som kämpade för att försvara Visby på 1300-talet. Det var gamla, halta och lytta som tvingades ut i strid och de hade naturligtvis inte en chans Det vittnade flera skelett om - det var hemska skador. 

Jag har sällan mardrömmar, men det hade jag efter det där besöket. 

Någon dag senare såg jag minnesmonumentet strax utanför ringmuren. Mer än 2.000 stupade hade lagts i massgravar. 

Vid ett annat tillfälle var jag på en utställning om döden på Stockholms stadsmuseum. Bland annat berättades om kyparen Johan Alfred Andersson Ander, som avrättades med giljotin i november 1910.  Även det besöket ledde till mardrömmar. Är det kanske så att olyckliga själar håller sig kvar på museum, kring sina gamla tillhörigheter?

Jag är verkligen inte lättskrämd. Men jag påverkas iallafall av sådana här platser och jag misstänker att det har med min så kallade "medialitet" att göra. Så nu undviker jag gärna den här sortens platser.

Kommentarer
Postat av: Lena

Go natten vännen,

Ja du att påverkas av negativ historia är ganska lätt när man har "medial" förmåga vad jag har förstått. Själv ser jag både det ena och andra ibland men är oftast opåverkad.

Hoppas lugnet fortsätter hemma

Kramis

2009-07-16 @ 01:02:19
URL: http://aforia.blogspot.com
Postat av: karin

Jag påverkas precis som du. kanske inte med mardrömmar men ända känner jag att det "finns"något.

Kunde t ex inte vara kvar inne på Ängsö slott utanför Västerås. Har alltid haft den här känslan. Min gammelfarfar hade det också samt min dotter o barnbarn. Vi känner något. Kan ibland hitta saker också. Många skrattar åt det men jag tror på det. Släktforska en del och har funnit några kloka gummor o gubbar.

Hör gärna av dig.

Karin

2009-07-16 @ 03:56:56
Postat av: Ragnvi

Morning! Nu finns receptet på smultronlikören hos mig!

Men du...skönt att läsa att det verkar vara lugnt hemma hos dig! Men här i bloggen? Går det troll i den eller?! Har du tagit bort vissa delar i den?

Kramen!

Ragnvi

2009-07-16 @ 05:00:49
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: maria

låter läskigt

Jag tror att dom själarna som inte fått ro kommer finnas kvar hos sina tillhörigheter till den dagen dom har fått ro

Ha en bra dag

Kram

2009-07-16 @ 08:26:15
URL: http://mar18pett.blogspot.com
Postat av: Mia

Om man har den gåvan så är det nog lättare att bli påverkad och få hemska mardrömmar.Är inte avundsjuk på din gåva!!Ha en bra dag!Kramar om

2009-07-16 @ 11:24:49
URL: http://systerystersdagbok.blogg.se/
Postat av: Veronica

Måste vara jobbigt att få sådana känningar.



Har faktiskt en gång i tiden hållt i en skalle. Skelett då såklart. Vi var på någon utställning och då fick man testa att hålla i ett kranium. Jag tänkte inte mer på det förrän jag upptäckte att mitt finger glidit in i själva hålet i kraniet, längst ner. Fick en väldigt skum känsla över mig.

Kraniet var för övrigt kring 2000 år gammalt.

2009-07-16 @ 11:28:34
URL: http://polkadotcadaver.blogg.se/
Postat av: ...ANILE...ELINA...

Ja man kan lätt få mardrömmar av sånna platser, men ajg tror inte det är nån som är kvar utan att man bearbetar den hämska upplevelsen (att se skeletten och få veta den hämska historien) på natten. Om man stannade kvar efter döden så varfr skulle man göra edt på sin dödsplats? Jag skulle stanna där jag va lycklig.



sv: Vad kul med mera utflykter! Jag förstår att du är trött efter, mycket intryck och mycket gående brukar det vara :P

Ja tack, dagen har varit bra, har jobbat och tjänat lite pengar vilket är väldigt bra när jag ska flytta :)



Ha en bra dag!

2009-07-16 @ 15:08:30
URL: http://anile.se
Postat av: Sanna

Hittade precis din blogg och jag älskar spöken, har inte hunnit läsa igenom den ännu men det blir definitivt bloglovinadd på dig! :D

2009-07-16 @ 15:42:19
URL: http://saos.blogg.se/
Postat av: marie

det finns vissa saker som man aldrig vill lämna ....prylar som man gillar =)

2009-07-16 @ 21:00:28
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: Mamms

Mmm jag vet vad du menar.Var själv på medelshavsmuseet i stockholm och tittade på mumier och hade mardrömmar förutom en extrem obehagskänsla som följde mig under hela rundturen där. Man påverkas starkt av vissa energier och händelser som lämnar energispår i tiden.

tack för en bra blogg.

2009-08-03 @ 12:19:01
URL: http://mamms.bloggsida.se

Läs helst mitt inlägg innan du kommenterar :-)
Reklam och anonyma kommentarer raderas direkt. Vill du ha svar/hjälp - lämna åtminstone en mailadress (publiceras ej).
Tack!
:-)

Namn:
Kom ihåg mig!

E-post: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0